Berichten

Oproep meedenken en meewerken met Beroepingscommissie.

Beste gemeenteleden,

In mei 2025 gaat onze predikant, dominee M. Camarasa, met emeritaat. Voor ons is het jammer dat dominee Camarasa weggaat! Dit betekent dat we een nieuwe tijd tegemoet gaan. We hebben dan ineens geen predikant meer, wat in jaren niet zo geweest is, en moeten we gezamenlijk de schouders er onder zetten. Er zal iets meer van ons als gemeente en kerkenraad gevraagd worden. Wij zullen meer gastpredikanten en gastsprekers moeten vinden en dat is elke keer weer een uitdaging.

Voor een nieuwe predikant zal er een profielschets gemaakt moeten worden en zal er een beroepingscommissie moeten worden samengesteld. Wij willen u vragen om mee te denken, aan te geven wat u belangrijk vindt, te overwegen om zitting te nemen in de beroepingscommissie. Wij staan hierin niet alleen, want vanuit de landelijke PKN zal er in ruime mate ondersteuning en advies zijn.

Wij, als kerkenraad, zouden het op prijs stellen als u zich opgeeft als lid van de beroepingscommissie. U kunt informatie inwinnen en zich opgeven bij de voorzitter mevrouw A. Kraal, telefoonnummer 06-27037637, of bij de scriba de heer F. Hilberink, scriba@pkn-zuiderkogge.nl. Ideeën, meningen en suggesties kunt u per email richten aan de scriba heer F. Hilberink op scriba@pkn-zuiderkogge.nl. Uw correspondentie wordt in vertrouwen behandeld.

U wordt te zijner tijd geïnformeerd over het afscheid van ds. Camarasa. Tot zijn afscheid zal ds. Camarasa volledig beschikbaar zijn als predikant. In het geloof dat wij als gemeente van Christus er niet alleen voor staan, zullen wij de toekomst tegemoet gaan en zal onze gemeente haar weg vinden in deze nieuwe tijd.

In Christus verbonden en met een hartelijke groet voor u allen,

Namens de kerkenraad van Protestantse Gemeente Zuiderkogge,
Scriba Protestantse Gemeente Zuiderkogge,
F. Hilberink.

==================================================

Bestuurlijke Samenwerking Protestantse Gemeente Andijk-Wervershoof, Protestantse Gemeente Hoogkarspel-Lutjebroek en de Protestantse Gemeente Zuiderkogge.

Aan de gemeenteleden van de Protestantse Gemeente Andijk-Wervershoof, Protestantse Gemeente Hoogkarspel-Lutjebroek en de Protestantse Gemeente Zuiderkogge.

Beste gemeenteleden,

Wij schrijven u deze brief met drie kerkenraden gezamenlijk: Protestantse Gemeente Andijk-Wervershoof, Protestantse Gemeente Hoogkarspel-Lutjebroek en Protestantse Gemeente Zuiderkogge. Reden is dat wij allen hetzelfde zien gebeuren. De gemeente wordt kleiner en er zijn steeds minder mensen beschikbaar om een taak op zich te nemen in de kerkenraad. En dat begint nu te knellen. Veel kerkenraadsleden worden ouder en moeten blijven doorgaan, omdat er niemand hun taak kan overnemen. Kortom, in alle drie gemeenten hebben wij te maken met een bestuurlijke zorg, zeker als wij vooruitkijken.

Tegelijk zien wij dat alle drie gemeenten het goed doen. Er zijn veel activiteiten, er is veel onderlinge zorg en aandacht en er is een hartstochtelijk gevoel bij elkaar te horen. Wij kunnen niet anders constateren dan dat de kerk dichtbij hoort op het eigen dorp, in de eigen gemeente en in het vertrouwde kerkgebouw. Dat willen wij bewaren.

Om de bestuurlijke zorg het hoofd te bieden, zijn wij als drie kerkenraden een traject gestart om bestuurlijk te gaan samenwerken. De stip op de horizon is, dat wij als drie gemeenten vanaf 1 juli 2025 willen gaan werken met één gezamenlijke kerkenraad. Dat betekent uitdrukkelijk niet dat er één gemeente komt. Wij blijven drie zelfstandige gemeenten, elk met hun eigen kerkgebouw, eigen kerkdiensten, eigen activiteiten en ook eigen geld. Wij kunnen niet genoeg benadrukken dat het alleen om bestuurlijke samenwerking gaat. In uw eigen gemeente blijft het zoals het was.

Wij beseffen dat dit traject vragen kan oproepen. Het is daarom goed dat leden van alle drie gemeenten daarover geïnformeerd worden. In kerkordelijke termen wordt dat het 'kennen en horen' van de gemeente genoemd. Daarvoor willen wij in de maanden april, mei en juni in elk van de drie gemeenten afzonderlijk een gemeenteavond beleggen. De Protestantse Gemeente Zuiderkogge zal op dinsdagavond 4 juni 2024 van 19.00 uur tot 20.00 uur in de NH Kerk in Venhuizen een gemeenteavond houden. Op deze avond zullen we informatie geven over hoe de bestuurlijke samenwerking eruit ziet en we kunnen daarover met elkaar in gesprek gaan.

Als drie afzonderlijke kerkenraden zijn wij inmiddels een tijdje samen onderweg. In die tijd hebben wij veel vertrouwen gekregen in elkaar en in de mogelijkheden om op deze manier kerk te kunnen blijven op ons eigen dorp. Wij willen u graag meenemen in onze gedachten e nodigen u hierbij van harte uit voor de gemeenteavond in uw eigen gemeente op dinsdagavond 4 juni 2024 van 19.00 uur tot 20.00 uur in de NH Kerk in Venhuizen.

In Christus verbonden en met een hartelijke groet voor u allen,

Namens de kerkenraden van Protestantse Gemeente Zuiderkogge, Protestantse Gemeente Andijk-Wervershoof, Protestantse Gemeente Hoogkarspel-Lutjebroek, Scriba Protestantse Gemeente Zuiderkogge, F. Hilberink.