De Hervormde Kerk Venhuizen als trouwlokatie

De kerk van Venhuizen wordt gedateerd op rond 1500. Het is een éénbeukige kruiskerk, waarvan helaas het westelijk deel (de top van het kruis) is afgebroken en vervangen door de toren. De kerk was gewijd aan Emerentia, een christin in Rome die in 304 de marteldood stierf. In 1580 besloot de toenmalige pastoor Ruich zich aan te sluiten bij het gedachtegoed van Luther en Calvijn, en sinds die tijd is de kerk gebruikt door de ‘gereformeerden’. In 2003 is de kerk van Venhuizen ten prooi gevallen aan een grote brand waarbij vrijwel de gehele kerk verloren gegaan is, inclusief het gehele interieur en de inventaris. Gelukkig kon de kerk weer prachtig herbouwd worden. In september 2005 is de kerk weer in gebruik genomen en in oktober 2006 is ook een schitterend orgel ingewijd.

De kerk wordt nog steeds iedere zondagmorgen voor de eredienst gebruikt. De lokale orgelcommissie organiseert ca. 12 orgelconcerten per jaar. Vanwege zijn goede akoestiek wordt de kerk regelmatig gebruikt voor Cd opnames.

In de kerk bevindt zich een opbaarruimte voor een overledene en daarbij wordt de kerk ook gebruikt voor gedachtenisdiensten en condoleances. De culturele vereniging De Triangel houdt er twee keer per jaar een kunstexpositie en organiseert ieder jaar enkele concerten.

Het lichte interieur, het prachtig gebrandschilderde raam en het bijzonder ontworpen liturgisch centrum zullen zeker een sfeervolle entourage zijn voor een huwelijksvoltrekking.

Voor informatie kunt u contact opnemen met Dhr. C.J. Kraal,

tel.nr. 06 53 72 67 06, of mailen naar cj.kraal@quicknet.nl